تاسیس برند نایکی، چالشها و موفقیتها
برند نایکی (NIKE) یکی از پرطرفدار ترین، جذاب ترین، و موفق ترین برندها در حوزه پوشاک ورزشی میباشد که موسس آن بیزینس من آمریکایی، فیل نایت است. همه ما اگر فقط کمی به ورزش و پوشاک ورزشی علاقه داشته باشیم قطعا با این برند آشنا هستیم.
این مقاله برای علاقمندان به برند نایکی و همچنین افرادی که به تازگی مشغول راه اندازی بیزینس خود هستند الهام بخش خواهد بود.
معرفی مختصر فیل نایت موسس نایک
برند پوشاک ورزشی نایکی که موسس آن فیلیپ همپسون نایت یا فیل نایت است (Philip Hampson Knight) متولد ۲۴ فوریه ۱۹۳۸ بیلیونر آمریکایی تبار و موسس برند نایکی است همچنین در جوانی علاقه زیادی به دویدن داشت و ورزشکار حرفه ای در رشته دو و میدانی محسوب میشد، به همین دلیل اطلاعات خوبی درباره کفشهای دو و میدانی ژاپنی کسب کرده بود و دوست داشت در ژاپن شرکت تولید کفشهای ورزشی تاسیس کند.
فیل نایت از دانشگاه اورگان (University of Oregon) و دانشکده بازرگانی استنفورد (Stanford GSB) فارغ التحصیل شد.
جالب است بدانید که پیش از تاسیس نایکی او مالکیت روبان آبی را داشت و نایکی زیر مجموعه ای از روبان آبی بود فیل نایت مجموعه روبان آبی (نایکی امروز) را پس از سفر دور دنیایش تشکیل داد.
صبح سرنوشت ساز
پیش از شروع تجارت کفش با دوست خود کارتر مشغول فروش دایرة المعارف بود اما خیلی زود متوجه شد که روحیه فروشندگی را ندارد
فیل نایت :
قبل از دیگران و طلوع خورشید از خواب بیدار شدم، قهوه را نوشیدم، لباس ورزشی را پوشیدم وبیرون رفتم.
پاها و ماهیچه همسترینگم را کش دادم و اولین گامهای بی اراده را در آن جاده سرد، به درون مه برداشتم”
چرا شروع کردن همیشه سخت است؟
در آن صبح مه آلود و سرنوشت ساز سال ۱۳۶۲ بعد از هفت سال به خانه برگشته بودم، از اینکه دوباره در خانه بودم و همان باران تند هر روزه را می دیدم و باز با خانواده زندگی میکردم احساس عجیبی داشتم
با خود فکر کردم: این منم؟ فیل نایت؟ هنوز هم این جا؟!
سرعتم را بیشتر کردم و به خودم گفتم تندتر بدو،تندتر!
این حس دردناک در من وجود داشت که فرصت ما کوتاه است، کوتاه مانند دویدن در صبحگاه، من میخواستم فرصت خودم را به شکلی با معنی به سر ببرم. به شکلی،هدفمند،خلاقانه،با اهمیت بالاتر از همه…متفاوت.
و بعد آن اتفاق افتاد؛ در همان حال که قلب جوانم با صدای بلند شروع به تپیدن کرد و درختها به تصویری سبز و تار تبدیل گشت، دیدم که میخواهم زندگی ام دقیقا چه چیزی باشد، باید بازی باشد،یک بازی!
ایده ابلهانه ام را پیش روی خودم دیدم که می درخشید تصمیم گرفتم آن را با پدرم درمیان بگذارم.
یک ایده ابلهانه!
میخواهم دنیا را ببینم بابا، خب راستش فکر کردم در ژاپن هم توقفی داشته باشم، ایده مرا یادت میآید پدر؟ “تولید کفش در ژاپن” ایده خیلی بزرگی است!
پدرم روی صندلی راحتی اش تکانی خورد و گفت: همیشه حسرت خورده است که چرا در دوران جوانی اش بیشتر سفر نکرده است، گفت که سفر میتواند نقطه پایان مناسبی برای دوران تحصیل من باشد.
چیزهایی گفت که همگی روی سفر متمرکز بود نه ایده ابلهانه! اما من قصد نداشتم با او بحث کنم چون او داشت به من هم اجازه میداد هم پول.
قرار ملاقات در اونیتسوکا
در طی سفردور دنیا، در اولین توقف در ژاپن فیل نایت توانست با شرکت اونیتسوکا ملاقاتی ترتیب دهد.
یکی از مدیران اجرایی آنها نایت را برای بازدید از کارخانه همراهی کرد، این اولین بار بود که نایت یک کارخانه کفش را از نزدیک میدید.
وقتی از نایت پرسیدند که برای چه شرکتی کار میکند بی اختیار پاسخ داد: از طرف شرکت پوشاک ورزشی روبان آبی اورگان آمده است!!
(قبل از این که نایکی شکل بگیرد، نایت به همراه مربی خود روبان آبی را تشکیل داد)
روبان آبی توانست نمایندگی کفشهای لیمبرآپ را از اونیتسوکا بگیرد و نایت متعهد شد پنجاه دلار برای آنها حواله کند.
پس از مدتی به دلیل موفقیتهای شرکت پوشاک ورزشی روبان آبی در فروش کفشها اونیتسوکا در نامه ای به فیل نایت
او را به عنوان نماینده انحصاری اونیتسوکا به رسمیت شناخت!
شکایت آدیداس غول آلمانی بازار کفش
در سال ۱۹۶۷ اونیتسوکا نمونه اولیه چنین کفشهایی را برای فیل نایت فرستاد که حیرت انگیز بود، اونیتسوکا نظر روبان آبی را برای نام آن پرسیده بود؛
باورمن به نشانه بزرگ داشت المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی اسم ” اَزتِک ” را پیشنهاد داد که مورد موافقت همه قرار گرفت.
بعد آدیداس تهدید به شکایت کرد، آنها قبلا کفشی با عنوان ازتکا گلد تولید کرده بودند و میخواستند آن را در بازیهای المپیک معرفی کنند؛
هیچکس از این کفش چیزی نشنیده بود اما این مانع آدیداس نشد که جارو جنجال راه نیندازد!
بعد باورمن پیشنهاد دیگری داد، او گفت:
- کی بود که به ازتکها حمله کرد و پدرشون رو درآورد؟ گفتم: “کورتز”
بسیار خب پس اسمشو میذاریم کورتز!
رفتار آدیداس و پوما در مقابل ظهور نایکی خوب نبود.
چالشها
- یکی از مهم ترین چالشها تامین نقدینگی شرکت بود به همین دلیل نایت و باورمن تصمیم به فروش سهام شرکت گرفتند اما حتی یک بار هم با تلفنشان زنگ نخورد!
- هیچ یک از بانکها هم به علت بدهیهای قبلی ( روبان آبی ) قادر به اعطای وام جدید نبودند. در این بین اونیتسوکا (۱۹۷۰) به قطع ارتباط با شرکت روبان آبی فکر می کرد و با چند توزیع کننده در آمریکا در تماس بود.
- شرکت اونیتسوکا که دیگر تمایل به ادامه همکاری با این شرایط را نداشت به نایت پیشنهاد خرید ۵۱٪ روبان آبی را دادکه فیل نایت کاملا مخالف بودنایت به فکر همکاری با یک کارخانه کفش دیگر در مکزیک به نام کانادا افتاد و با آنها قرار مذاکره گذاشت.
قرارداد برای واردات نوعی کفش فوتبال بین آنها امضا شد شرکت کانادا نام و لوگوی فیل نایت را خواستار شد و نایت گفت بعدا در این باره صحبت خواهد کرد.
نام جدید و لوگو
نایت به فکر طراحی لوگو افتاد و از طراح خواست که لوگویی ظراحی کند که القا کننده حس حرکت باشد.
درباره نام جدید هم نایت به “دایمنشن سیکس” اصرار داشت اما همگی مخالف بودند.
در یکی از سفرهای دور دنیا نایت از معبدی بازدید کرده بود به نام نایکی ، با الهام گرفتن از این سفر نام شرکت پوشاک ورزشی روبان آبی در سال ۱۹۷۸ به ” نایکی ‘” تغییر یافت.
نایکی امروز
امروزه نایکی طبق آمار تقریبا ۱۰۴۶ شعبه در سراسر جهان دارد و ارزش آن چیزی حدود ۴۹/۱۰۷ بیلیون دلار برآورد شده است
در سال 2021 ، نایک در هر سه ماهه بیش از 12 میلیارد دلار درآمد داشت، در مقابل تقریبًا 6 میلیارد دلار در سال 2020.
- گردش مالی کلی نسبت به سال گذشته 19 درصد و در فروش بیش از 30 درصد افزایش یافته است.
- آمریکای شمالی با 17.17 میلیارد دلار در سال 2021 بیشترین گردش مالی را دارد.
- محبوب ترین دسته بندیها برای مصرف کنندگان کفش با 28 میلیارد دلار است.
از جمله ورزشکارهای تحت اسپانسرینگ نایکی میتوان به کریستیانو رونالدو ، مایکل جردن ، رافائل نادال ، کوبی برایانت و … اشاره کرد.
معرفی کتاب کفش باز (Shoe Dog)
کتاب کفش باز زندگی نامه فیل نایت را در طی تاسیس پوشاک ورزشی برند نایکی توصیف میکند و تمام شکستها و موفقیتهایش را تا رسیدن به هدف به تصویر میکشد.
این کتاب بهترین کتاب در زمینه ی مدیریت شناخته شده است و نشان میدهد که برای موفقیت لازم نیست فردی با جایگاه شاخص باشید.
بیل گیتس و وارن بافت از چهرههای مشهور در کسب و کار، آن را از بهترین کتابهای سال ۲۰۱۶ دانسته اند.
بیل گیتس دربارهی این اثر گفته:
شما به عنوان خواننده در طول داستان مدام انتظار دارید که با شکست سنگینی مواجه شوید، در صورتی که امروزه در سراسر جهان، در هر خیابان مهمی که قدم بگذارید، لوگوی خاص نایکی در حال درخشیدن است.
برای خرید این کتاب میتوانید از لینک زیر اقدام به خرید کنید
خرید کتاب کفش باز اثر فیل نایت
برند ویکتور مطالعه این کتاب جذاب را به شما علاقمندان پیشنهاد میکند.
محصولات برند نایکی
برند نایکی Nike محصولات متنوعی در دسته بندیهای مختلف دارد یکی از این دسته بندیها محصولاتی با استفاده از پارچه گورتکس Gore-tex میباشد که ما مقاله ای در این مورد تهیه و تولید کردیم که شما میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید
گورتکس ـ بررسی کامل پارچه Gore-Tex
2 پاسخ
چقدر جالب بود ممنون بابت محتوای خوبتون
کتاب کفش باز که معرفی شده رو حتما بخونید که کامل تر با نحوه شروع و بزرگ شدن نایک اشنا بشید
مرسی از ویکتور که این کتاب رو به جا معرفی کرده به مخاطباش